Вчера The New York Times излезе с информация, че WhatsApp, Instagram и Facebook Messenger ще се слеят в началото на 2020 година. Не, трите няма да станат едно приложение, но отвъд видимото, чат функциите им ще са базирани върху обща платформа. Това ще позволи потребител от една от тези услуги да си пише с потребител на друга, без да има нужда да си направи профил в нея. Звучи чудесно и като сериозно улеснение. Аз лично имам приятели, които използват WhatsApp, но не и Facebook, а други - само Instagram. Благодарение на новото начинание ще мога да си пиша с тях директно от Messenger. Това ли е всичко? Не, това е само крайният резултат. Зад него седят много въпросителни.

Интересно, но новината е едновременно изненадваща, но и очаквана. Миналата година основателите на WhatsApp и тези на Instagram напуснаха Facebook, а на тяхно място бяха назначени вътрешни хора. В момента Facebook не може да монетизира толкова успешно WhatsApp, колкото най-вероятно ѝ се иска, но дали това обединение е най-доброто решение?

В момента единствено WhatsApp има включено криптиране на съобщенията “от край до край”. В Messenger е възможно, но само ако потребителите започнат Secret Conversations, а в Instagram липсва. Според информацията на New York Times Зукърбърг иска всички приложения да имат криптиране. Това би било знак на добра воля след година, в която Facebook получи редица удари, свързани със сигурността и събирането на информация за потребителите. В случая на WhatsApp ключът към криптираната комуникация е само в устройствата на потребителите, участници в чата, но дали това ще бъде така с Messenger и Instagram или вместо тези две услуги да имат по-висока сигурност, тази на WhastApp ще намалее? WhatsApp няма синхронизация с облака и трябва да се използва бекъп, направен от потребителя, докато при другите две това не е така - комуникацията ни в Messenger е налична от всички устройства, независимо дали са нови или стари. Единствено можем да спекулираме.

Дали Instagram и Facebook Messenger ще имат също толкова висока защита като WhatsApp?

Днес има толкова много приложения за чат, от които можем да избираме, като не трябва да забравяме и едно най-силните и влиятелни - iMessage на Apple. Самият Зукърбърг преди е коментирал, че това е най-сериозният конкурент на Messenger. В началото на декември в интервю за Recode Кейси Нютън, редактор в The Verge, който следи най-отблизо социалните мрежи и винаги има интересен поглед към случващото се, сподели, че според него тенденцията е потребителите да предпочитат груповите чатове. Като се замислим, той е напълно прав - споделянето на информация с по-ограничен кръг потребители е по-лесно, по-приятно и човек може много по-лесно да се отпусне. Докато в началото на Facebook, приятелите ни там бяха основно близките хора, с които комуникираме често, днес сред тях имаме колеги, родители, роднини, шефове, бизнес партньори и т.н.

Чатовете ни предоставят и възможност за изчезващи съобщения, което е още по-голяма сигурност. Зa Facebook, като компания, е важно да се възползва от нарастващото време, което потребителите прекарват в чат приложенията ѝ. Това си личи от постоянното надграждане на функционалностите в Messenger, като дори вече в него се сервират реклами. Подобна линия на развитие не е непозната - достатъчно е да погледнем към Китай и доминиращото там приложение WeChat. Това не е просто платформа за обмяна на съобщения - през него потребителите могат да изпращат пари (нещо, което и Messenger може, но за определени региони), да поръчват храна, да пазаруват, да плащат сметки и почти всичко, което човек би искал да направи през телефона си и не само. WeChat е хъб, към който Facebook гледа с вдъхновение. Подобно развитие не само би дало още повече данни за Facebook, с които мрежата да търгува и обработва, но и съвсем нормален и сериозен източник на средства, извън рекламите.

Интересно е и това начинание как ще бъде посрещнато в Европа, където законите за защита на личните данни стават все по-сериозни и само преди няколко дни Google беше шляпната през ръцете с малка глоба за неспазване на GDPR, а ако трябва да предполагам, това ще е само началото от поредица от глоби тази година.

Зукърбърг разчита, че потребителите са в неговите услуги - там, където са приятелите им.

Тук не трябва да забравяме и потребителите. Въпреки че самото обединяване на платформите няма задължително да промени навиците им, ще е интересно точно как ще реагират на обединяването на част от Facebook, мрежата, която не се слави с много високо доверие, когато говорим за лични данни, с WhatsApp, която, въпреки че е собственост на същата мрежа, до момента се ползваше с доверие. Също така до този момент потребителите ѝ са сигурни, че сигурността е по подразбиране, но ако това не бъде направено както трябва в другите приложения или е по избор, как ще могат да сигурни, че от другата страна връзката също е подсигурена?

В толкова конкурентна среда, в която има още Viber, Signal и Telegram, като последните две се отличават с високото си ниво на сигурност, всеки подобен риск може да бъде опасен. Все пак Зукърбърг има сигурността, че трите услуги под негов контрол имат над 2.6 млрд. потребители и че хората са там, където са приятелите им. Лично аз имам около два контакта в Telegram, с които съм поддържал контакт. Поне в момента трудно бих преминал изцяло на тази платформа. Би ми било самотно…

Всичко това обаче е по-скептичната гледна точка. Има и друга. Ами ако Зукърбърг наистина иска да направи комуникацията по-сигурна? Това би било огромна крачка в тази насока заради споменатата огромна база потребители. В същото време, Facebook започне да измества основния си бизнес по подобие на този на WeChat? Не звучи толкова налудничаво, особено в момент, в който думите Зукърбърг и Facebook означават пробиви, ниска сигурност, използване на лични данни по неправомерни начини. Дали може да си позволи още един толкова голям скандал, без да загуби не просто контрол върху компанията си, но и господстващото положение, което има Facebook в момента? Трудно мога да повярвам, че не се е сетил за подобно нещо.

Според Алек Муфет, бивш инженер по сигурността във Facebook, общата платформа за приложенията би била положителна линия на развитие за всички. Той добавя още, че “страшните истории за анализиране на съдържанието на съобщението ни са доста погрешни. Истината е, че подобно съдържание не е качествено за монетизация”. Като към това добавим и слуховете за криптовалута, която изисква високо ниво на сигурност, може би прибързваме с апокалиптичните прогнози. Може би…

Прекалено рано е за финални заключения, но е ясно, че Зукърбърг търси нови източници на приходи за компанията.

Кейси Нютън добавя още един интересен поглед към ситуацията - ако се стигне до ситуация, в която правителството на САЩ иска да раздели Facebook (опита за разделяне на Internet Explorer от Windows), Зукърбърг ще има силно оръжие на своя страна - разбиването не е възможно, тъй като става въпрос за една услуга. Интересно.

Днес е трудно да преценим точно къде ще бъде истината, а тя, както винаги, най-вероятно ще гравитира около средата. Със сигурност Зукърбърг иска да разшири възможностите за приходи на компанията си, но в същото време най-вероятно потребителите ще трябва да споделят малко повече информация за себе си, като например тези в WhatsApp и Instagram да трябва да сложат истинските си имена, както е във Facebook. И това е най-малкото.

В същото време, това може да наруши разделението, което всеки един от нас има - защото всяка една от тези услуги се използва с различна идея и в нея всеки един от нас е различен. Можем ли да обединим тези свои личности? Ще трябва ли?