Десет дни на големи обещания и надежди. Не, не съм прав. Технологиите в своята същност ни пленяват именно с това - с идеята за бъдещето, с извайването на по-добър свят. На по-добри версии на самите нас.
През последните две десетилетия антиутопичните светове и загубата на човешкото в следствие от технологиите завладяха популярното изкуство. Висша форма на това е сериалът Black Mirror, който съвсем явно ни показва какви могат да бъдат последствията от развитието на технологиите. Много от тях са стряскащо реални, защото са съвсем леко хиперболизирана версия на света днес. За съжаление няма да мога да си спомня точния цитат, но един мой преподавател в университета често повтаряше, че човешкото технологично развитие и моралът са на двете страни на една ножица - колкото повече напредваме, толкова повече ножицата се разтваря.
Не мога да се съглася напълно, но и не мога да отрека напълно. Лесно е да си представим, че в един момент технологиите ще владеят нас, а не ние тях (намигване към “Боен клуб”). Тук нямам предвид бъдещето от “Терминатор”, а прекомерната зависимост, контрол и изкореняване на индивида. Аз вярвам обаче в нещо по-различно - онова бъдеще, за което ни разказва Азимов, което ни дава надежда и ни кара да мечтаем. Бъдещето като от “Стар Трек”, в което човечеството е напуснало пределите на Земята и обикаля далечни светове…
Защо започвам така днешния коментар? Защото през последните 10 дни се случиха интересни неща около технологии, които са част от това положително бъдеще, към което, ако не вярваме напълно, то поне трябва да се стремим. Днес ще обсъждаме Мъск, Galaxy Fold и още няколко новини накратко.
Робоколите на Мъск
В понеделник се състоя интересно събитие на Tesla, посветено на новия чип, който ще управлява автономните функции на автомобилите на компанията. Мъск, типично в свой стил, използва сцената, за да отправи някои смели обещания по това направление и да убеди потребителите, че е “финансова лудост да си купят друг автомобил, а не Tesla” (използва именно тези думи). От The Verge са извадили в съвсем кратък стил точно какво ни обещава Мъск и какво се случи на самото събитие. Ще използвам техните ключови точки.
- Премиера на нов микропроцесор, който ще бъде инсталиран във всяка Tesla от този момент. Според Мъск това е “най-добрият чип в света...безпристрастно погледнато”. Самият чип е проектиран от Tesla и е разработен от Samsung, като основната му задача е да се грижи за безопасността и автономните функции на автомобила. Според анализатори хардуерът е впечатляващ, ако изпълни потенциала си - може да е по-добър от разработките на Nvidia и Intel, като по мощ изостава само от Nvidia Pegasus, който обаче има много по-високо потребление.
- Tesla работи по чип от следващо поколение, който ще бъде три пъти по-мощен от актуалното.
- Според Мъск в средата на 2020 година автономната система на Tesla ще е достигнала ниво, при което няма да се изисква шофьорът да внимава в пътя.
- Целта на Tesla е следващата година да пусне услуга за автономни таксита в някои части на САЩ. Собствениците на Tesla ще могат да добавят автомобилите си в нея.
- Мъск добавя, че компанията ще има “над един милион роботизирани таксита на пътя. След една година ще имаме над един милион напълно самоуправляващи се автомобили”.
- Тези коли ще бъдат от пето ниво на автономност (не е нужна никаква намеса от страна на водача) и няма да разчитат на гео зони (GPS навигация чрез LiDAR). Това означава, че ще могат да се движат самостоятелно на всеки път, без ограничения. Днес няма такива автомобили, защото дори тестовите модели с четвърто ниво автономност (близо до пето, но автомобилът предупреждава шофьора и може да изисква неговата намеса) използват радарна система и LiDAR.
- Очакванията на Мъск са, че тези роботизирани таксита ще носят приход до 30 000 долара на година на собствениците си.
- Мъск обеща и че скоро Tesla ще произвежда автомобили, които могат да издържат 1.6 млн. километра с минимална поддръжка.
Смели обещания, но доколко са изпълними?
В един перфектен сценарий, всичко това, което казва Мъск е възможно. Това е и бъдещето на автономните коли. Днес голяма част от потребителите използват колите си средно по час на ден или 4% от времето. Някои потребителите дори по-рядко - веднъж в седмицата. 35% пък от собствениците на автомобили я пазят или от сантименти, или защото може да им се наложи. Статистиката ми беше представена на едно събитие на BMW за бъдещето на градската среда, което се проведе в през есента на миналата година в Ротердам. Тогава се говореше и за отдаване на електричество от автомобилите и изграждане на пълен синхрон между градската среда, автомобилите и хората.
Именно в такава светлина разглеждам и идеята на Tesla, въпреки че Мъск наблегна по-скоро на икономическата гледна точка. Друг ключов момент е, че всеки автомобил Tesla, купен след понеделник, ще е готов за автономното бъдеще само чрез софтуерен ъпдейт. Или поне това са думите на Мъск.
Това, което ме притеснява най-много в изказванията му, е и това, за което често трябва да внимаваме при него - прекалено големи обещания, които са нереалистични и могат да тласнат очакванията ни в много грешна посока.
Преди почти три години изпълнителният директор на компанията имаше подобно изказване и дори обеща, че през 2017 година автомобил Tesla ще може да измине пътя от единия бряг до другия, без намесата на шофьор. Това, съвсем логично, не се случи. Мъск дори е сигурен, че останалите автомобилни компании днес не развиват по правилен начин технологията за автономно шофиране, тъй като разчитат на LiDAR, което според него е доста… тъпо (думата, която използва е lame).
LiDAR всъщност постоянно изпраща сигнали около автомобила, с които измерва разстоянието до обекти, препятствя, края на пътя и т.н. Чрез него колата изгражда пълна карта на света около себе си в комбинация с данните от камери, сензори за близост и т.н. Самата технология е скъпа, може да се наблюдават пропуски, но поне към момента изглежда ключова за развитието на робоколите. Tesla не иска това. В понеделник стана ясно, че целта е чрез новия чип автомобилът да се обучава в реално време, като се събират данни от всички Tesla модели на пътя, които се анализират. Така с времето колата ще знае точно какъв обект има около нея, как се движи, какво може да се случи, за да предвиди ситуацията.
Мъск също се обявява и срещу картите във висока резолюция, които използват компаниите за днес за своите автономни модели. Не трябва да забравяме, че тези карти не са просто начертания на пътя, но носят и допълнителна информация за знаци, ограничения и т.н. По този начин правят зоната за сканиране по-малка и останалите сензори могат да се съсредоточат върху нея. Или още по-точно казано - върху участниците в движението.
Според Крис Урмсън, бивш кадър на Alphabet и един от пионерите на автономните коли, в следващите пет години ще видим по-сериозно развитие, което ще продължи постепенно в следващите 30 до 50 години. Дори да стане по-бързо, твърденията, че Tesla ще го направи през 2020 година звучат пресилено.
Също както и идеята за роботакситата. На хартия тя звучи интересно, но наистина? Колко трябва да е развита инфраструктурата и автомобилите на Tesla, за да можем да отправим колата си от гаража, за да отиде да работи? Искам да повярвам, но ми е много трудно. Пускането на такъв автомобил в система, която не е готова и има много неизвестни участници е най-сдържано - рисково. За това ще са необходими и законови ограничения, които да се погрижат за нужния контрол. Мъск няма да може сам да реши точно какво да прави.
През последните години имах възможност да посетя три автомобилни салона (Франкфурт, Париж, Женева), да участвам в тест драйв на Renault Symbioz и да си говоря с екипите на Renault и BMW за автономните коли, бъдещето и очакванията им. Всеки един от тях подхожда с известна доза предпазливост в сроковете. И това е логично. Не трябва да забравяме, че не само компанията трябва да е готова с технологията и да е провела много сериозни тестове (тук говорим за човешки животи, а не за огъващ се екран), градовете, но и хората трябва да са готови за това.
Вярвам, че само чрез конкуренцията можем да постигнем напредък. Мъск вече даде нужния тласък на сегмента, когато направи електрическите коли харесвани и желани, въпреки че преди това големи производители като BMW имаха напредък в този тип задвижване. Може би смелите му думи ще са знак за компании като Waymo, Uber и традиционните автомобилни производители.
Дали обаче няма инвеститорите в един момент да изгубят търпение на Мъск, защото надали вече се хващат на големите обещания?
Отлагането на Galaxy Fold
Тук вече ще бъда кратък. Както писах миналата седмица, първите ревюта на Galaxy Fold, сгъващия се смартфон на Samsung, започнаха да се появяват онлайн. Само два дни по-късно започнаха и първите проблеми с телефона. От The Verge писаха, че екранът на техния модел се е счупил, след като най-вероятно парченце глина се е промъкнало през пантата, нещо подобно се случи и с телефона на MrMobile, други журналисти пък са махнали защитното покритие, което се объркали за нормален протектор, което е повредило екрана. Това беше ситуацията, което доведе до правилното решение на Samsung да се отложи търговската премиера за неопределено време. Най-вероятно новата дата ще е средата на юни, но все още не е потвърдено от корейския производител.
Вчера от iFixit разглобиха Galaxy Fold, с което доказаха причината за развалянето на някои от тестовите бройки на сгъващият се смартфон - комбинация от OLED екран и много добре измислена рамка (истински шедьовър) за ролята ѝ, но с проуки, през които могат да преминат малки елементи. Samsung са се концентрирали върху това рамката да е много здрава. Самата OLED технология ни доставя отлички екрани, но ги прави и много крехки. Навлизането и притискането от парченце пластмаса например може да доведе до счупване. Когато са в смартфон, те са защитени от здраво стъкло, а тялото на телефона е запечатано.
Защитното фолио върху екрана също може да се премахне относително лесно. То не е директно свързано със самия екран, но процесът може да го нарани.
В тази ситуация виждам два основни въпроса - може ли това до спре развитието на тези продукти и защо ще стигна дотук.
За мен отговорът на първия е “не”. Това няма да доведе нито до края на Galaxy Fold, нито до края на сгъващите се телефони, които съвсем явно ще са бъдещето на този тип устройства. Ако изключим проблемите, всеки един от технологичните журналисти и YouTube-и, който е имал възможност да тества Galaxy Fold, няма търпение да продължи да го използва. В никакъв случай не трябва да забравяме, че това е изцяло нов продукт, нова категория, която тепърва ще се развива. Днес смартфоните ни са достигнали ниво на изключително качество, но това не беше така в началото, когато имаха по-слаб хардуер, недоразвита операционна система, резистивни екрани, които трябваше да почукваме със засилка.
Вторият въпрос е по-труден за отговор. Samsung са лидер в смартфон сегмента и не само правят едни от най-добрите флагмани, но и най-добре изпипаните. Как тогава да си обясним ситуацията с Galaxy Fold? Според мен е въпрос на избързване и желание да са първите на пазара с телефона на бъдещето. Когато към това добавим и обвиненията в кражба на технологията и продаването ѝ на китайски конкуренти, Samsung е трябвало да настъпи педала. Една от тези компании е BOE, която прави екрана на огъващия се Mate X.
За да запази останалите си тайни, вероятно Galaxy Fold е разработван в много ограничена среда, което може да обясни и някои от пропуските. Виждахме роботизираните тестове, които отварят и затварят телефона, но това не е работа в реални условия. Защото парченца малки боклучета или прах са сред нещата, с които телефоните ни се сблъскват ежедневно - независимо дали са в джобовете или чантите ни.
Вярвам, че Samsung може да се справи с това. Също така вярвам, че Samsung е компанията, която прави най-добрите екрани днес и заслужава да е в първите редици на тези нови джаджи. Ситуацията е неприятна, но добрата новина е, че не бяха замесени потребителите, а и хората имат огромен интерес и любопитство към тези устройства.
Не искам да отнемам от вината на Samsung, но до известна степен разбирам действията им и се надявам, че ще направят максимално бързо нужните корекции. Не може потребителят да получи нещо, което се разваля толкова лесно. Недопустимо е.
В останалите кратки новини…
Вчера пазарната капитализация на Microsoft надхвърли 1 трилион долара. Към момента на писане на материала е малко над 959 млрд. долара. Пазарът реагира много добре на поредното успешно тримесечие за Microsoft и акциите се покачиха с 4%. Това е третата американска компания, която достига трилион, след като миналата година това направиха Apple и Amazon.
Nvidia обяви новите си мобилни карти GeForce GTX 1660 Ti и 1650. Първата ще открием в геймърските лаптопи от среден клас (начална цена от малко над 2000 лева), а от Nvidia изкоментираха, че ще ни осигури 100fps в популярните battle royale игри Fortnite, Apex Legends и PUBG. По-достъпната карта (приблизително моделите под и до 2000 лева) ще ни донесе 60fps в тези игри. Ще са налични и Max-Q версии на картите.
Ако лаптоптът е с GTX1060, скокът към модел с Ti версията не е оправдан, тъй като разликата в производителността не е толкова голяма.
Airbnb ще продуцира сериали! Или поне така твърдят източници на Reuters. Целта на Airbnb е да създаде оригинални продукции, които да окуражават хората да пътуват повече. Въпреки че звучи странно, не е толкова изненадващо. Съвсем явно е, че компанията се опитва да разшири бизнеса си - от продажбата на идеята до реализирането ѝ.
Overwatch си има нов режим, което може само да ме радва. Признавам, че това е една от малкото игри, които продължавам да играя по-често. Workshop предоставя повече възможности на играчите да персонализират играта - включително нови правила за победа и промяна в условията. Например подът може да изгаря героите (“подът е лава”). Звучи готино и нямам търпение да видя какво ще направят по-запалените фенове.
Днес излиза Days Gone и все още не знам какво да очаквам. Ако някой от вас пробва играта, нека да сподели мнение. Ще се радвам да го обсъдим. Дали ще си заслужава това заглавие?