Противоречива седмица в технологичния свят, белязана от въпроси за сигурността на личното ни пространство онлайн. След като първата половина беше подчинена на бъг в приложението FaceTime, за втората се погрижи Facebook, оценявайки данните на тийнейджърите на 20 долара. За това говорихме повече вчера, но не успяхме да разгледаме ситуацията около FaceTime, която вече е по-спокойна и в очакване на допълнителни разследвания. Основно заради бавната реакция на Apple.

Най-общо бъг във FaceTime позволи на обаждащият се да чува реципиентът, без той да е отговорил. Изключително неприятна ситуация, при която, ако например от другата страна е изключен звукът на телефона, обаждащият се може да подслушва спокойно. Безобразен бъг, който очаква съвсем скоро своята “кръпка”, като през това време Apple забрани някои от функциите, а като цяло препоръката е за изключване на приложението.

В същото време в мрежата беше пълно със спекулации, че това може да е вратичка за правителството (защото това е най-тайният начин, по който може да се направи), че сигурността ни е компрометирана, че това е знак за понижаващото се доверие в технологиите и т.н. Най-големият удар беше, че това се случи с Apple, компания, която гради името си върху сигурността на личните данни на потребителите си. Компания, която не разрешава на правителството достъп, не пожела да отключи смартфон дори за ФБР. Сигурен съм, че този бъг не е с умисъл, както съм сигурен, че е ужасен пропуск в софтуера и че компания като Apple трябва да бъде много, ама много по-внимателна. Личните ни данни са тема, която ще става все по-голяма и все по-стряскаща и трябва да сме максимално информирани какво се случва с тях.

Смартфоните с 1 TB памет

Какво се случи? Нещо впечатляващо, което би звучало като фантастика преди 10-тина години. Samsung започва масово производство на 1 TB памет за смартфони (eUFS 2.1). Само четири години, след като компанията представи 128 GB еUFS, днес е време за следващата голяма стъпка. Размерът на паметта е 11.5 мм на 13.00 мм и в нея ще можем да запаметяваме 260 10-минутни видеа в 4K резолюция, докато 64 GB стигат само за 13… Как сме живели до този момент…

Скоростта на четене също е впечатляваща - до 1000MB/s, докато тази на писане е 260 MB/s. Това означава, че 5 GB видео може да бъде свалено на NVMe SSD за 5 секунди.

Защо е интересно? О, нищо особено, освен че това е 1TB пространство в джоба ни. В компактния смартфон, който днес е най-малкото телефон, а много повече устройство за работа, врата към всеобхватния свят на интернет и всички страхотни услуги, които идват с него.

Какво смятат гийковете? Съвсем естествено първата реакция е “защо са ми необходими тези 1 TB памет”. И тя е не само справедлива, но и напълно разбираема. Все още не мога да си представя точно колко по-скъп ще бъде моделът с толкова памет, но разликата между 64 GB версия на iPhone XS и версията с 512 GB е малко над 800 лева. Един напълно качествен смартфон от среден клас.

Освен цената, не трябва да забравяме и аргумента за облачното пространство. Снимките ни се намират там, музиката, филмите и сериалите идват от стрийминг услуги като Spotify и Netflix, а ако имаме нужда от още място (в Google Drive), 100 GB са 3,99 лв на месец, а 2 TB - 20,99 лева на месец. Място, което можем да включваме и изключваме при нужда. Това не означава, че нямаме нужда от памет в телефона, но днес 128 GB изглеждат напълно достатъчни за общия случай. Ключовото тук е, че подобна памет не е за “общия случай”. Най-големият аргумент, за който се сещам тук, е музиката. 1 TB пространство е рай за аудиофилите, които искат да качат огромна колекция във FLAC, да добавят качествени слушалки, може би мобилен усилвател и да изпитат огромното удоволствие на мелодии без загуба на качеството.

С навлизането на все повече облачни услуги 1 TB памет звучи като нещо ненужно, но дори и днес има потребители, които нямат търпение за толкова голямо пространство.

Другият, по-малко вероятен вариант, са маниаците на мобилния гейминг. Подобно на приложенията, така и игрите стават все по-големи и жадни за пространство, въпреки че 1 TB ще е сериозно предизвикателство.

Преди по-малко от 20 години бях доволен от своя 4GB-ов HDD…

И Google получи шамар през ръцете

Какво се случи? Вчера говорихме надълго и нашироко за ситуацията около Facebook и Apple. След като стана ясно, че от Социалната мрежа са използвали Enterprise Developer Program, която позволява дистрибуция на вътрешнофирмени приложения в iOS (основно за тест, но не и за крайни потребители), Apple спря достъпа на Facebook. Успоредно с това Google, която също е използвала тази “вратичка” за разработчици, за да събира данни за поведението на потребителите чрез Screenwise Meter, се извини публично и спря своето приложение. Изглеждаше, че софтуерният гигант се е измъкнал, но справедливостта на Apple не го подмина. Компанията спря достъпа и на Google, която в момента тества ранни версии на Google Maps, Hangouts, Gmail и други приложения в бета. Това спря и вътрешнофирмени програми, сред които Gbus (за транспорт) и приложение за кафетерията в офиса на Google.

Малко по-късно достъпът на Google беше възстановен, като и двете компании обявиха, че работят заедно, за да се справят с тази ситуация и да намерят решение за тези проблеми. Достъпът на Facebook също беше възстановен.

Това обаче не са единствените компании, които използват достъпа си да разпространяват приложения до крайния потребител - нещо, което нарушава правилата на Apple. Сред тях са Amazon, DoorDash и Sonos.

Защо е интересно? Наказанието за Google беше ясен знак, че Apple следва плътно политиката си за защита на личните данни на своите потребители, но и отлична възможност да го докаже. Този път не беше само въпрос на вербални критики, но директни действия спрямо Facebook и Google, двете компании, за които данните на потребителите са основен източник на приходи.

Какво смятат гийковете? Подобно на мини версия на Танос, Apple щракна с пръст и в рамките на ден работата на Facebook беше нарушена, което се случи и с Google, но за по-малък период от време. Това не означава, че Apple може да изкорени Facebook или Google от iOS, защото приложенията на тези компании са сред най-популярните и най-използваните. Това би било пагубно. Последните два дни напрежението между тези технологични гиганти ескалира, но поне за момента всеки трябва да се съобразява с другия. Това показа, че саморазправата е единствената мярка в момента, а законите и правителствата изостават спрямо бързото развитие на технологичния сегмент. Не трябва да сме особено изненадани.

Какво ново около Intel?

Какво се случи? Основната новина е, че Intel най-накрая има главен изпълнителен директор. На поста застава Боб Суон, който през последните седем месеца изпълняваше временно длъжността. Той наследи Браян Крзаник. Промяната е интересна, тъй като опитът на Суон е във финансовия сегмент, докато Крзаник беше инженер. В отворено писмо до служителите новият изпълнителен директор пише, че стратегията не се променя, но компанията трябва да бъде по-добра в изпълнението на задачите си. Този коментар е резултат от забавянето на ключови модели през миналата година, като в същото време AMD започва бавно да се завръща.

Защо е интересно? Intel търсеше нов изпълнителен директор повече от половин година и назначението на Суон идва като изненада. Всичките предишни шестима човека, заемали тази длъжност, имаха богата история в компанията, докато Суон се присъедини към Intel през 2016 година като главен финансов директор. Това назначение е може би най-безопасно, макар и да не е най-вълнуващото. Преди това Суон работи като главен финансов директор в eBay, след това в инвеститорската компания General Atlantic, а за четири месеца е и изпълнителен директор на стартиращата компания Webvan.

Какво смятат гийковете? Суон има много трудна задача пред себе си, макар компанията да е в стабилна ситуация. През последните две години тя изостава спрямо конкурентите в сферата на полупроводниците, а конкурентите от AMD вече преминаха към по-напреднал дизайн благодарение на производствената дейност на TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co). AMD пуска продукти, произведени по 7nm процес, докато Intel все още се бори с 10nm. Освен това Intel трябва да се фокусира и върху някой от другите източници на растеж между автономни коли, изкуствен интелект, дискретни видеокарти и т.н. Причината е, че фокусът, който компанията имаше върху Интернет на нещата, донесе едва 4% ръст през последното финансово тримесечие. Основното притеснение е, че новият изпълнителен директор, базирайки се на опита му, може би ще насочи усилията към оптимизирането на работата и намаляване на разходите, отколкото търсене на иновации. Което е притеснително, макар и в момента да е само спекулация.

Intel ще се опита да навлезе по-сериозно в GPU сегмента, но там я очаква много сериозна конкуренция. Ще успее ли само в рамките на година да произведе нещо наистина впечатляващо?

В същото време компанията очевидно ще обърне сериозно внимание на дискретните видеокарти и съответно ще се пробва в гейминг сегмента, което ще се случи през 2020 година. Подобни късчета информация се подмятаха от много време, но сега Intel го потвърди по малко странен начин - чрез видео в Twitter, набиращо служители.

То започва с Раджа Кодури, бивш кадър на Radeo Technologies Group, сегашен ръководител на на Intel Core и Visual Computing Group, който обяснява, че проектът започва от нулата и екипът не е обременен от предишни проекти. Поне можем да сме сигурни, че Intel няма да заложи на “напомпани” дискретни карти, които познаваме до момента, а ще разработи нещо ново. “Искам да имаме виртуални светове, които са толкова големи, колкото цялата Вселена”, добавя той. Ще бъде интересно дали компанията ще успее да се пребори за място на толкова оспорван пазар, като най-вероятно ще започне с по-масова и достъпна карта, а след това ще гради пътя си нагоре. Огромно предизвикателство.

Switch се представя отлично

Какво се случи? Nintendo обяви, че е доставила 9.41 млн. бройки от симпатичната си конзола Switch през последното тримесечие на 2018 година. Това означава, че компанията е доставила 32.27 млн. Конзоли Switch от премиерата ѝ през март 2017 година.

Защо е интересно? Ако трябва да съм напълно откровен, Switch е конзола, която бих искал да притежавам някой ден. Идеята за мобилен и домашен гейминг в едно, както и все по-интересните заглавия (The Legend of Zelda: Breath of the Wild), правят Switch изключително интересно устройство. От Arstechnica ни предоставят и подробни данни, които показват, че конзолата се справя наистина добре. Единствено Wii има по-добри резултати за првите си 22-23 месеца, достигайки 34.8 млн. 3DS има 29.9 млн, а PS4 - 29.3 млн. В същото време ексклузивните заглавия на Nintendo са най-продавани именно за Switch. Пълните данни тук.

Какво смятат гийковете? Какво прави една конзола наистина добра и търсена? Игрите, като с особена тежест са ексклузивните заглавия. Именно по тази причина (основно) Sony надделя в това конзолно поколение, въпреки че Microsoft представи конзола с по-добър хардуер.

Когато Switch беше представена, именно липсата на заглавия беше сочена като най-сериозен минус за иначе интересната идея. Това постепенно се промени и сега потребителите имат сериозно количество от ексклузиви (споменах ли Breath of the Wild), качествени портове и разрастващ се ретро магазин. Според редица слухове очакваме и по-евтина и малка версия, която обаче ще има по-слаб хардуер и може би няма да има поддръжка на докинг станцията за връзка с телевизор.

Switch е една от свежите и по-различни джаджи, представени през последните две години, а успехът ѝ може само да ни радва. Все още има място за нещо по-различно.

Maxresdefault

Споменах ли Breath of the Wild? : )

И още малко кратки интересни новини…

Приятна новина за потребителите на Windows. Новото обновление на операционната система, което очакваме през април, ще ни донесе и нови, по-подробни и лесни за разбиране съобщения при грешки. Така дразнещите прозорци, които можем да разгадаем основно чрез Google, ще бъдат по-директни и ще дават съвети за справяне с проблема. Което е супер.

LG ще е от малкото компании, които ще атакуват Световния мобилен конгрес с повече от един флагман. Или поне това сочат нови слухове. Според тях компанията ще представи дежурния флагман LG G8 ThinQ, но и нещо по-скъпо - 5G телефон, най-вероятно V50 ThinQ 5G (ето това е отлично име). Очакванията са, че той ще има 6-инчов екран, процесор Snapdragon 855, 4000mAh батерия и охлаждаща система. Последното е хит напоследък, въпреки че обикновено става въпрос за нещо по-семпло като медна тръбичка, която да отвежда топлината.

В обзора си за миналата година споменах, че Microsoft ме впечатли с контролера Xbox Adaptive Controller, предназначен за хора с увреждания. Именно на него е посветена рекламата на компанията, предназначена за Супербоул. Няма как да останем безразлични към нея.

По време на Супербоул ще бъде излъчена и реклама на Alexa, но от Amazon уверяват потребителите, че тя няма да активира домашните им умни джаджи с този асистент. Нещо, което преди време направи епизод на South Park.

Новият флагман на Sony ще има 52 MP основен сензор (бленда f/1.6), част от тройна конфигурация на гърба на устройството. Останалите два са 16MP телефото сензор (бленда f/2.6) и 0.3 MP ToF сензор (бленда f/1.4), който ще се използва за портретния режим. От много отдавна Sony е компанията, която произвежда едни от най-качествените сензори за камери, но едва напоследък софтуерът ѝ започна да настига хардуера. Ще е интересно как ще се справи с тройна основна камера.

Supernatural ще се завърне с нов сезон, който е 15-ти поред. Така сериалът за братя Сам и Дийн Уинчестър, които се борят с демони, духове, Дявола, вещици, вампири и други зверове, доказва, че е толкова труден за убиване, колкото са и те. За съжаление все още не съм изгледал последните четири сезона, но именно чарът и химията на главните герои е това, което все още държи интереса на публиката. Впечатлен съм, че сериал, който трябваше да приключи със своя пети сезон, продължава и десет години по-късно.

От CW обявиха, че запазват и Riverdale, The Flash, Arrow, Legends of Tomorrow и други.

Това е най-подходящият начин да го отразнуваме. Peachy!