Пристрастени ли сме към интернет? Според Digital 2019 прекарваме средно по 6 часа и 42 минути на ден онлайн, като половината от това време сме на мобилното си устройство. А ако направим сметка за цялата година? Това са малко повече от 100 дни. Прекарваме над 27% от годината в интернет. Място, което ни осигурява знания, достъп до неограничена информация, страхотната възможност да се свързваме с близки и приятели или да градим нови контакти на другия край на света. Да работим от всяка една точка на земното кълбо. В същото време това е място, в което често трябва да жертваме личното си пространство, за да получим повече - нещо, от което някои компании се възползват по отличен начин...

08 Digital 2019 Global Overview Images V01 Slide 40 Time Spent Internet Total 1

Страните, в които интернет навлиза по-късно, имат по-високо потребление.

За няколко долара повече

Какво се случи? Поредица от събития, а между тях - финансовите резултати на Facebook за четвъртото тримесечие на 2018 година. Те се оказаха изненадващо добри на фона на проблемната минала година, но за тях след малко. Преди това трябва да обърнем внимание на поредното противоречие около Facebook - Project Atlas.

Разследване на TechCrunch разкри, че Facebook е плащала на потребителите между 13 и 35 години да свалят приложение, което дава достъп на компанията до целия телефон на потребителя, включително история на браузъра, лични съобщения и имейли. Приложението, наречено Research, позволява на Facebook да проследява и взаимодействията между потребителя и неговите приятели. Нещо, за което те не са дали разрешението си. Дори само това навява спомени от миналата година.

Въпреки че заглавието в TechCrunch е малко пресилено, използва се терминът “шпионира”, а и реално това не е било тайно начинание, когато потребителите са знаели в какво се замесват, достъпът до такова огромно количество лична информация е стряскащ. И всичко това - срещу купон за покупки на стойност 20 долара.

Правилно ли е премахването на приложението или потребителят сам може да избира дали да получава пари за данните си?

От Facebook твърдят, че приложението е имало изцяло маркетингова насоченост. Идеята е, че по този начин компанията може да разпознае в много ранен етап, ако се задава сериозен конкурент и така да задържи господстващото си положение в света на социалните мрежи. Това не е прецедент, тъй като преди години Facebook използваше приложението Onavo с подобна цел, което ѝ помогна за разпознаването и придобиването на WhatsApp през 2014 година. Onavo беше забранено от Apple, но това не беше достатъчно ясен знак и днес говорим за подобен случай, но този път доста по-ясен за потребителя и носещ му известна награда. И все пак - толкова много информация, придобита включително от 13-годишни деца. Разбира се, приложението е изисквало одобрението от родител, но то е можело да бъде пропуснато. От Facebook обявиха, че едва 5% от хората, които са се включили в Research са били тийнейджъри и всички са били с подписани форми от родителите.

За да осъществи начинанието, Facebook е използвала “вратичка”, предназначена за вътрешнофирмените приложения на компанията, предназначени само за служители. Уил Страфач, експерт по сигурността, написа в Twitter, че “това е най-дръзкото държание от разработчик в App Store”.

След разкритията, Facebook спря iOS версията на Research. Говорител на компанията излезе с позицията, че TechCrunch са изпуснали някои ключови факти. “Нямаше нищо секретно около приложението - буквално се нарича Facebook Research App. Не шпионираше, тъй като всеки, който се беше записал за него, преминаваше през строго определени стъпки, които изисква разрешението му. В същото време участниците бяха възнаградени за това”, добавя той. Да, не е коректно да се използват тези думи за това приложение, но в същото време целта са били тийнейджъри, които може би дори не са отдали значение на цялата информация, която споделят, като в същото време заместват и хора, които не са се съгласили директно. Трябва ли обаче това право да им се отнема от друг? Както винаги ситуацията около личното пространство не е никога черна или бяла.

Защо е интересно? Ако погледнем от положителната страна, поне Facebook най-накрая започва да се отплаща на потребителите за данните, които събира. Макар и скромно. Това е. За съжаление отрицателните страни на поредното начинание на Зукърбърг и компания изглеждат по-сериозни. Дотолкова, че Apple реагира мгновенно и прекрати достъпа на социалната мрежа до Enterprise Developer Program, която позволява на Facebook да провежда маркетингови проучвания, но и да провежда вътрешни тестове на всяко едно свое приложение. В това число влизат ранни версии на приложенията Facebook, Messenger и Instagram, различни инструменти и дори бета версии на необявени услуги. Това е огромен проблем за компанията, тъй като тези приложения и версии вече не тръгват на телефоните на служителите, които работят по тях. “Всеки разработчик, който използва фирмения си сертификат за приложения за потребители, ще бъде лишен от него. Именно това направихме в тази ситуация, за да защитим потребителите си и техните данни”, коментират от Apple.

Facebook Earnings Q4 2018 Dau

Дневни потребители във Facebook

В същото време, ако страните бяха разменени, Facebook със сигурност би спряла подобно вмешателство, което нарушава правилата - подобна беше съдбата с много приложения, които, подобно на Cambridge Analytica, нарушаваха правилата. Ако съдим по действията на Facebook, тези на Apple не са чак толкова тежки. Истината е, че към момента Facebook рядко получава сериозни санкции, ако изключим ударите по имиджа.

Доказателство за това са и обявените финансови резултати за четвъртото тримесечие на 2018 година. Над 1.52 млрд. използват Facebook ежедневно през декември, което е ръст от 9% на годишна база. Месечните потребителите също бележат 9% ръст, като достигат 2.32 млрд.

За последното тримесечие на 2018 от Социалната мрежа отчитат увеличение в потребителите в Европа и САЩ. Приходите достигат 16.91 млрд., което доведе до скок в акциите с 6%.

Facebook Earnings Q4 2018 Mau

Месечни потребители във Facebook

Какво смятат гийковете? Ситуацията около Facebook Research се отрази и на Google и приложението ѝ Screenwise Meter. Потребителите, които се запишат в програмата Opinion Reward, получават подаръчни ваучери срещу проследяване на потреблението им в интернет. Google побърза да премахне тази програма и да пусне публично извинение и да признае грешката си. По всичко личи, че това я спаси от по-сериозни последствия.

Ситуацията около Facebook обаче е по-различна и реално Apple блокира част от работата на стотици служители на социалната мрежа. Възможно ли е да стигнем до момент, в който Apple изключи изцяло Facebook от своята платформа? Много малко вероятно, защото това би разбунтувало потребителите на iOS, които искат да използват социалната мрежа, но ясно ни показва сблъсъка между двете компании. Упорството на Apple е приветствано и компанията прави всичко възможно да се бори за сигурността на данните на своите потребители - нещо, на което постоянно набляга. Логичните мишени в тази кампания са Google и Facebook, които са толкова зависими от данните на потребителите си. Така Тим Кук има солидна платформа, която разграничава неговата компания и дава алтернатива за клиента.

Тук обаче има още една гледна точка, която само засегнах по-горе - ако аз съм потребител, който иска да даде достъп срещу парично възнаграждение? Защо това право ми е отнето, когато съм наясно защо го правя? Не е ли малко стряскащо, че една компания има толкова власт върху друга?

Гласът на потребителя сякаш се губи в битките между огромните корпорации, които се борят за надмощие. С това в никакъв случай не искам да обръщам случилото се в битка между Давид и Голиат, но в един момент трябва да осъзнаем точно каква сила имат компании като Apple, Google и Facebook, за да разберем, че често нещата не се правят в наш интерес, а в интереса на корпорациите.

Интересното тримесечие на Apple

Какво се случи? Apple обяви финансовите си резултати за първото тримесечие от фискалната година - 84.3 мрд. долара - с 4 млрд. по-малко от очакваното. Това доведе до спад в акциите.

Защо е интересно? Основната сила зад отличните финансови резултати на Apple са продажбите на iPhone. В момента, в който те забавиха своето темпо, резултатите не закъсняха. Според Apple сред факторите са валутните колебания и силният долар, които също са довели до по-слаби продажби на iPhone в Китай и други развиващи се пазари. Така цените са били по-високи за потребителите, въпреки че компанията е направила всичко възможно да се придържа до тези от 2017 година. Към това трябва да добавим и забавянето на китайската икономика и напрежението в търговските отношения между Китай и САЩ, но и друг много важен фактор - потребителите на iPhone не сменят толкова често смартфоните си, колкото е било очаквано. Така потребител, който не е сменял своя iPhone от 2015 година насам вече е започнал да обмисля това действие. Проблемът е, че само чрез замяна на батерията си (29 долара по програмата на Apple) той осъзнава, че неговият iPhone 6s всъщност се справя отлично. Ако пък реши да направи скока, ще трябва да се раздели с около 1000 долара - съвсем различна цена от тази, на която е взел своя апарат преди няколко години.

Тази година Apple ще търси нови източници на средства и сред тях със сигурност ще има услуги за стрийминг на съдържание.

Интересно е, че според компанията проблемът не са високите цени на новите модели, но iPhone XR е най-продаваният модел през тримесечието, следван от iPhone XS Max и iPhone XS. Цялостно приходите от телефоните са спаднали с 15%.

Ситуацията около услугите е по-различна и компанията отбелязва рекорд с приходи от 10.9 млрд. долара. Приходите от Mac и iPad също бележат ръст съответно с 9% и 17%.

Компанията изцяло пренебрегна споменаването на “досадния” бъг във FaceTime, който позволи на обаждащият се да подслушва реципиента. Проблемът с FaceTime е много по-сериозен и компанията се принуди да ограничи някои от функциите на приложението, докато пусне “кръпка”. В същото време органите на реда в САЩ осъждат компанията за бавната ѝ реакция и се очаква допълнително разследване.

Какво смятат гийковете? Следващото тримесечие ще бъде интересно. Очакванията са отново за по-слабо представяне от предвиденото. Коментарът на Тим Кук беше, че успехът не се измерва в 90 дни, а в дългосрочните резултати. Той е прав, но за тях компанията ще трябва да разшири бизнеса си и да потърси други стабилни източници на приходи. Това беше и една от темите, за които говорих в обзора си на CES 2019, когато компанията направи някои интересни партньорства в зората на зараждаща се стрийминг услуга.

В момента смартфон пазарът е в застой, а Samsung и Apple имат най-сериозната си конкуренция до този момент - китайските производители. Днес компании като Huawei, Xiaomi и OPPO не само доказват, че могат да правят качествени модели от висок клас, но и че не се притесняват да експериментират и да търсят по-различното. Нещо, което липсва във флагманите на Samsung и Apple, които продължават да следват по-позната формула. Така независимо от сериозните хардуерни подобрения, потребителите остават с усещането, че получават едно и също. За компания, която зависи толкова много от един продукт, това е сериозно предизвикателство.

В същото време от Bloomberg излязоха с информация, че Apple разработва тройна камера за следващите си модели, придружена от интересни софтуерни възможности. Третият сензор ще бъде широкоъгълен и ще улавя повече пиксели, за да може софтуерът “автоматично да поправи видео или снимки, за да вмъкне обект, който е бил изрязан инцидентно от направената снимка”, пишат от Bloomberg. Също така Apple тества версии на iPhone с USB-C портове и подобрен Face ID сензор. За 2020 година се тества 3D камера, която може да сканира околната среда и да създава 3D реконструкция.

Интересни направления, но дали не идват прекалено късно? По подобен начин Samsung изостана със сензора за отпечатъци, вграен в екрана, както и с третата камера, и дори да пусне по-добри версии с Galaxy S10, потребителите вече са виждали подобни технологии. Истината е, че не броят на камери е толкова важен (Pixel го доказва), но играе силна роля в маркетинга и възможността да излизаш с нещо ново, нещо интересно.

2018

Смартфон пазарът през 2018 година - силна атака от страна на китайските производители. Apple успя да задържи второто място единствено заради по-силното последно тримесечие.

Samsung: в очакване на Galaxy S10

Какво се случи? И Samsung обяви своите финансови резултати, които не са никак приятни. Компанията отбелязва спад от 29% на годишна база с оперативна печалба от 9.7 млрд. долара. Приходите са спаднали с 10% на годишна база (53.3 млрд. долара), а тези от мобилното подразделение - с 11%.

Основните причини е спадът в търсенето на памет и намалените доставки на смартфони. Все пак компанията отбеляза рекордни приходи през 2018 година и има големи очаквания за предстоящия Galaxy S10.

Защо е интересно? Подобно на ситуацията при Apple, последните финансови резултати показват, че смартфон пазарът е съзрял и дори бележи спад. В подобна ситуация силната конкуренция краде дял именно от лидерите и това се отразява съвсем явно на компаниите. Факторите, споменати по-горе, важат с пълна сила и тук. Samsung трябва да направи нещо интересно, за да впечатли публиката.

Какво смятат гийковете? Samsung не обвини Китай или други фактори, а единствено липсата на растеж в смартфон пазара. Това е тенденция, която ще продължи и тенденция, която се отразява и на другите бизнеси на компанията - споменатите по-горе памети. Предстоящата година ще е трудна за компанията, но в края на 2018-а видяхме някои от интересните опити - представяне на среден-висок клас телефон с четири основни камери, добавяне на функции от флагманите в по-ниския клас и представения преди няколко дни Galaxy M20, който ще се бори за индийския пазар. Скоростта на китайските производители обаче е прекалено голяма, така че очаквам още слаби тримесечия за Samsung и Apple.

AMD и Nvidia

Какво се случи? Според финансовите отчети за четвъртото тримесечие Nvidia (единствено очакванията, пълният отчет ще е през февруари) и AMD отбелязват по-ниско от очакваното търсене на графичните им карти. Краят на манията около криптовалутите оставя своя отпечатък, пишат от PCWorld.

Защо е интересно? Наличието на повече бройки, отколкото се търсят, може да означава спад в пазарната цена.

AMD отебеляза положително тримесечие с приходи от 1.42 млрд. долара (6% ръст на годишна база). Според компанията светлината в тунела идва от доброто представяне на новите продукти и доверието, което има към предстоящите модели - Radeon VII, второто поколение на Ryzen Mobile и третото на десктоп версията на Ryzen. AMD се завръща ударно на пазара и очакванията са големи.

От Nvidia коментират, че последното тримесечие е било “разочароващо”, като най-вероятната причина е ниският интерес към серията RTX с технологията ray-tracing. Обещанията са огромни, но вероятно цената все още спира потребителите да направят покупката, а със сигурност към това трябва да добавим и очакванията към Radeon VII.

Какво смятат гийковете? След манията около криптовалутите, компаниите трябва да започнат да търсят и други източници на приходи. Подобно на смартфон сегмента, така и тук имаме високи цени и потребители, които изчакват все повече, преди да направят следващата си покупка. AMD се ориентира към сървърните решения, докато Nvidia инвестира в облака. Битката между двете ще бъде по-сериозна тази година и ще е интересно да видим резултатът от нея. Дали съвземащата се AMD няма да поднесе изненада? Дали потребителите са впечатлени от ray-tracing? Хм, последният въпрос изглежда по-лесен за отговор, но нека изчакаме, преди да даваме финални мнения.

И още малко кратки интересни новини...

Overwatch с нова карта! Време е да посетим Париж с любимите си герои в Overwatch. Новата Assault карта вече е налична в PТR, което означава, че не ни дели много време и до масовото ѝ разпространение. Хм, Париж, град на любовта, стрели, ракети, бомби, щитове...

Това са безплатните PS Plus за февруари в последния месец, в който собствениците на PS3 и PSP ще получат безплатни игри от Sony. Може би затова получават и толкова грандиозно (макар и доста старо) заглавие като Megal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Ето какво още:
For Honor (PlayStation 4)
Hitman: The Complete First Season (PlayStation 4)
Divekick (PlayStation 3 и PS4)
Gunhouse (PS Vita и PS4)
Rogue Aces (PS Vita и PS4)

“Сблъсък” на Стивън Кинг, една от най-добрите му книги (субективно лично мнение), ще бъде екранизирана от CBS All Access. Очакват ни 10 епизода. “Сблъсък” вече имаше премиера на малкия екран през 1994 под формата на минисериал.

Ben Affleck Batman

Кой ли ще е следващият Батман?

“The Batman”, както е името на следващия филм за героят на Готам, ще атакува кината на25 юни 2021 година. Режисьор е Мат Рийвс (“Зората на планетата на маймуните”), а историята ще се завърти около по-млад Батман. Да, Афлек трудно би се вписал в тази роля. Актьорът е харесал изключително много историята, но е бил наясно, че той няма как да се впише в нея - нещо, което потвърди и в Twitter.

Но това не е всичко! На 6 август 2021 година по кината ще излезе The Suicide Squad, който ще е нещо като продължение, написано от Джеймс Гън (“Пазителите на Галактиката”), като вече са започнали преговори той да се заеме и с режисурата на филма. Възможно е някои от актьорите да бъдат подменени, но за това все още няма официална информация.

Но това не е всичко! На 21 май 2021 година по кината ще излезе “DC Super Pets”, за което нямам какво да кажа, освен че може би ще е анимация.

Окрилени от успеха на “Аквамен”, който вече е финансово най-успешният филм на DC, компанията иска да завладее 2021 година и явно да сложи начало на нова вселена. Отново.