Вчера Facebook стана на 15 години, а първото нещо, за което се сетих е репликата “Прочетох го в интернет”. Много пъти ми се е случвало това изказване всъщност да означава “Видях го във Facebook”. Случвало ли се е на някой от вас? При мен повечето случаи са били от по-възрастни хора, открили смартфоните и тази социална мрежа пред 2-3 години, но се случва. Подобно нещо се наблюдаваше масово в развиващите се страни през 2015 година - хората не правеха разлика между интернет и Facebook.

Началото на 2015 година беше период, в който Зукърбърг говореше все по-разпалено за плана си да свърже света, а начинанието Free Basics за развиващите се страни беше в разгара си. Неговата цел беше да предостави безплатен достъп до приложението на Facebook на потребители, които имат пакет данни за смартфоните си. Индия реагира остро на това начинание и то беше забранено в страната в началото на 2016 година. Причината? Free Basics обещаваше връзка и достъп до интернет, но само до тази част, която беше сметната за подходяща от компанията. Все пак Facebook успя да свърже над 100 млн. към интернет от развиващите се страни, но това със сигурност е много по-малко, отколкото се надяваше Зукърбърг.

4 февруари 2004 година - старт на сайта thefacebook.com. В края на годината има над 1 млн. потребители.

И все пак понякога Facebook е интернет… Логично, когато за голяма част от хората новите технологии, включително смартфоните и интернет са новост, а Facebook се превърна в основно приложение не само за връзка с приятели, но и за информация - следване на медии, четене на споделени линкове и т.н. За да отговоря обаче на поставения в началото въпрос - не, не вярвам, че вече Facebook е изцяло равно на интернет, но може би е сред основното желание на хората в компанията.

Днес Facebook е много повече от просто мрежа, която ни свързва със семейство и приятели. Тя има над 2.3 млрд. потребители, които влизат всеки месец. Собственик е на Instagram и WhatsApp - всяка услуга с по 1.3 млрд. потребители. Днес във Facebook има магазин, компанията произвежда умни асистенти за дома, работи в светата на виртуалната и смесена реалност. Да, Facebook може и да не е интернет, но със сигурност е огромен, относително самостоятелен свят в интернет. Свят, който може да бъде напълно достатъчен за много хора, но и свят, който не е точно такъв, какъвто искаме. Грешка, може би прекалено добре персонализиран? В него алгоритми, създадени да задържат максимално вниманието ни, ни дават това, което искаме, но не винаги това, от което имаме истинска нужда.

В средата на 2006 година Yahoo се опитва да купи Facebook за 1 млрд. долара. През септември се появява News Feed, а през октомври 2007 Microsoft инвестира 240 млн. в компанията.

Основната разлика е, че докато интернет няма един определен господар или контролиращ орган, което е и основната идея зад тази огромна мрежа, Facebook има властелин, който трябва винаги да се грижи за стабилните финансови приходи. Това до голяма степен изражда идеята за чистота и ни води да поредицата от скандали, които преследваха Зукърбърг през миналата година (повече за тях), както и сблъсъка с Apple от преди няколко дни.

Знам, че дотук звуча негативно към Facebook, което е огромно лицемерие, когато се има предвид, че ежедневно използвам услугите ѝ, включително Messenger и Instagram. Все пак вярвам, че творението на Зукърбърг се превърна в нещо толкова огромно и важно за нас не защото е зло, а защото беше естествено развитие на начина ни на комуникация и на нуждите ни. Не мога да си представя свят без Facebook, защото именно Facebook е катализатор на много от положителните събития в света на технологиите, big data, центровете за данни и демократизацията на комуникациите, но в същото време не можем с лекота да подминаваме това, в което се е превърнало творението на Зукърбърг днес. Време е изпълнителният директор да приеме, че контролира не просто технологична компания, а медиен и рекламен портал, за който носи огромна отговорност - както за опазването му от външно влияние, така и пред потребителите и техните данни. Facebook може да бъде стихия за добро, но в момента по-скоро е огромен гигант, който поддава под своето тегло.

“Преди интернет, ако имаш различни виждания и интереси от хората около теб, беше много трудно да намериш общност, в която да ги споделиш. Ако някой се премести, често губихте контакт. Ако искахте да обърнете внимание към важен проблем, трябваше да се обърнете или към политици, или към пресата - някой, който да може да разпространи съобщението. За да достигнете до нови потребители за бизнеса си, трябваше да инвестирате в скъпи улични рекламни. Сега можете да се свържете с всеки и да използвате силата на собствения си гласа”, написа Зукърбърг по случай рождения ден на Facebook.

Основният въпрос е дали Зукърбърг има още 15 години, в които да се справи с нарастващите проблеми около Facebook? Много по-драматично би било, ако кажа, че всичко това се отразява на Facebook, но последните финансови данни показаха, че потребителите се увеличават. Независимо колко много говорим за личните данни и се възмущаваме от това, което се случва, истината е, че сме свикнали с тези услуги и не сме готови да се разделим с тях. А и приятелите ни мислят същото, защото всички заедно сме там. Имаме алтернативи, но в момента не мислим за тях - дали защото трябва да се научим да използваме нещо ново, дали защото трябва да плащаме за тях… не е важно, резултатът е един и същ.

През август 2008 година потребителите достигат 100 млн. Бутонът "Like" се появява през февруари 2009 година, а три години по-късно потребителите вече са 1 млрд.

Вярвам, че Зукърбърг няма още 15 години, но също така вярвам, че ще мине още много време, докато видим обръщането на потребителите и оттеглянето им от Facebook. Момент, в който много неща ще се променят. Включително и интернет.

И още малко гийк новини…

Следващият конкурент на Fortnite и PUBG се нарича Apex Legends и е дело на Respawn (поредицата Titanfall). Ключовото е, че новото заглавие е вдъхновено и от Overwatch и битките са отборни. Изглежда интересно, със сигурност ще го пробвам.

Samsung Galaxy S10 ще бъде първият смартфон с Wi-Fi 6. Това означава не много по-бърза скорост, но сигурност за бъдещето, когато това ще е масов стандарт. Ключовото при него е стабилната връзка при повече свързани устройства.

Страхотният (пристрастен съм) Тайка Уайтити (“Тор: Рагнарок”) официално отказа да режисира “Пазителите на Галактиката 3”. Неговото име се спрягаше, след като Disney освободи Джеймс Гън, режисьор на първите две части. “Да се впусна в нещо такова, което носи изцяло неговия почерк, би било като да вляза в къщата на някой и да се провикна “Хей, аз съм новия ти баща”, обясни Уайтити. Good guy, Taika!

В същото време излезе и първият трейлър на сериала “What We Do in the Shadows”. Той следва идеята, поставена от филма, дело на Уайтити и Джемайн Клемънт, но с други герои. Изключително забавен филм, като нямам търпение и за сериала, в който Уайтити и Клемънт също са замесени като продуценти.