Вероятно притежавате лаптоп с Windows или macOS от години, но задайте си следния въпрос – проучили ли сте всяка помощна програма и функция, която той може да предложи? По-долу ще намерите някои от по-малко известните функции и опции, достъпни за вас - от разширяване на пространството на екрана до подобряване на сигурността на системата.

Сигурен съм, че знаете за някои от тях, но се надявам, че ще научите и нещо ново. Поне ситуацията за мен беше именно такава. Ако пък знаете някой друг трик, споделете го в коментарите – ще е полезно както за нас, така и за читателите.

1) Да минете „на тъмно“

Тъмният режим е доста популярен в днешно време, почти всички Windows и macOS операционни системи вече имат такава опция. Автоматичният тъмен режим ще бъде достъпен буквално след седмици в macOS Catalina (финалната версия, въпреки че може би вече пробвате бета версията), но на macOS Mojave можете да го активирате ръчно, като отворите System Preferences от менюто на Apple, след което изберете General и Dark.

Потребител сте на Windows? Щракнете върху настройки в менюто Start, след което изберете Personalization, Colors и Dark (в раздела Choose your default app mode).Тези промени трябва да засегнат както операционната система, така и различните приложения, работещи в нея.

2) Да стриймвате игри от вашата конзола

Лаптопите отдавна са в състояние да стриймват игри от PS4 или Xbox One в същата Wi-Fi мрежа (много преди появата на Google Stadia). Всичко, от което се нуждаете, е правилния софтуер на компютъра - и сте готови да стриймвате за броени минути.

Ако притежавате PS4, този софтуер е приложението PS4 Remote Play за Windows или macOS, което е безплатно за инсталиране и използване. Ако сте в лагера на Xbox, се нуждаете или от приложението Xbox, което се предлага като част от Windows, или OneCast за macOS, което ще ви струва 20 долара, след като изтече безплатната пробна версия.

3) Да „закачите“ уебсайтове към лентата със задачи

Освен че може да закачите приложения в лявата част на лентата със задачи, имате същата опция и за уебсайтове, които посещавате често - нещо като надстройка на системата за букмаркове, която вече е налична във вашия браузър.

Потребителите на Mac трябва просто да влачат URL адрес от адресната лента в Safari и да го пуснат в дясната страна на дока. Ако сте с Windows, това най-лесно би станало през Microsoft Edge: Отворете менюто на програмата и след това изберете Pin this Page to the Taskbar. В новата версия на Edge той е в подменюто More Tools и Pin To taskbar.

4) Да изпращате съобщения през телефона си

Това ще бъде съвсем естествено за вас, ако притежавате Mac и iPhone - всичко, от което се нуждаете, е един и същ Apple ID и приложението Messages. Но не се притеснявайте, възможно е да изпращате SMS-и от Android през приложението Your Phone, което е част от Windows (потърсете го от лентата на задачите). Инсталирайте придружаващото приложение на устройството си с Android и можете да четете и изпращате съобщения от работния плот.

Ако трябва да изпращате кратки съобщения от Android на Mac, уеб интерфейсът на Android Messages вероятно е най-добрият вариант. Що се отнася до изпращане на съобщения от iPhone на лаптоп с Windows, тук ще трябва да ви разочароваме - но не забравяйте, че WhatsApp, Facebook Messenger, Signal и Telegram имат уеб версии или приложения за настолни компютри.

5) Да създадете множество работни среди (desktop)

Не е необходимо да инвестирате в друг монитор, за да си осигурите повече място в Windows или macOS, защото имате и софтуерни опции за това. В macOS опцията се нарича Spaces и можете да я изберете като натиснете Ctrl + Up или плъзнете нагоре с четири пръста на тракпада, след което щракнете върху иконата „плюс“ горе вдясно.

В Windows опцията се нарича множество десктопи и можете да добавите нов, като щракнете върху бутона Task View (вдясно от полето за търсене на лентата на задачите), а след това бутона New Desktop. На каквато и платформа да работите, сега можете да осигурите на отворените приложения и прозорци на браузъра малко повече място.

6) Инсталирайте динамични тапети

Нали все още не загрозявате десктопа със статични тапети? Както Windows, така и macOS поддържат динамични (или анимирани) тапети: В macOS отворете менюто на Apple, след това изберете System Preferences, Desktop & Screen Saver и Desktop снимки, след което изберете Dynamic Desktop.

Добавянето на „движещи“ се тапети в Windows не е толкова лесно, колкото преди - сега ви е необходимо приложение за трети страни. Едната възможност е с Desktop Live Wallpapers (безплатно с опция за платени екстри), както и DeskScapes (ваш за 5 долара, но с налична безплатна пробна версия, за да прецените дали ви харесва първо).

7) Да настроите на режим „не ме безпокойте“

Този режим не е само за телефони, а и за лаптопи. В Windows щракнете върху иконата за настройки в Start менюто, след това изберете System и Focus Assist, за да конфигурирате как работят известията и правилата за известяване - самият режим може да се стартира от Action Center (щракнете върху иконата за известия вдясно от лентата на задачите, за да го намерите).

Когато става въпрос за macOS, отворете менюто на Apple, след това изберете System Preferences, Notifications и Do Not Disturb, за да пуснете в действие функцията. Като алтернатива, задръжте клавиша Option, след което щракнете върху иконата за известяване (в най-дясната част на лентата с менюта), за да включите временно Do Not Disturb, докато не го изключите отново (или часовникът удари полунощ).

8) Да направите скрийншот на екраните си

Имате множество опции, когато става въпрос за правене на скрийншоти в Windows и macOS, но и Microsoft и Apple вече са добавили специална опция annotate. В зависимост от това какво искате да направите със скрийншотовете, може да не е необходимо да използвате друга помощна програма.

В macOS натиснете Cmd + Shift + 5 и се уверете, че е показано Show Floating Thumbnail в менюто Options - след това можете да щракнете върху тази иконка, за да добавите анотации, когато правите скрийншот. В Windows натиснете Win + Shift + S, който показва наскоро добавения инструмент Snip & Sketch, след което направете скрийншота.

9) Копиране между устройства

Скромният клипборд вече не е ограничен само до едно устройство. В Windows щракнете върху иконата за настройки в Start менюто, след което отидете на System и Clipboard, за да синхронизирате копирането и поставянето на множество устройства (свързани с вашия Microsoft ID).

Ha macOS Universal Clipboard работи на всяко устройство, на което сте влезли с вашия Apple ID - не е нужно да конфигурирате нищо, за да включите функцията. Просто се уверете, че сте отметнали Allow Handoff в менюто General на System Preferences (достъпно от менюто на Apple).

10) Да прехвърлите работния плот на друг екран

Ако искате да покажете дисплея на вашия лаптоп на Windows на друг, по-голям екран, не е задължително да разполагате с кабел. Отворете Action Center (щракнете върху иконата за известия отдясно на лентата на задачите), след това изберете Сonnect, за да видите списък на всички безжични устройства, поддържащи Miracast. Можете също така да прехвърлите целия работен плот на Windows на друг екран с помощта на функцията в Chrome.

При macOS разполагате с AirPlay. Щракнете върху бутона AirPlay в лентата с менюта, за да видите наличните телевизори и други съвместими устройства в същата мрежа. Отново браузърът Chrome може да помогне и тук: Щракнете върху Cast от менюто на Chrome, изберете Cast desktop от падащото меню и можете да гледате вашия Mac дисплей на всеки Chromecast или Chromecast-съвместим екран.

11) Да говорите на вашия лаптоп

За да си спестите писане, можете да диктувате текста на вашия лаптоп. Ha Mac отворете менюто на Apple, след това изберете System Preferences, Keyboard и Dictation, за да настроите опцията. Може да активирате опцията с две натискания на клавиша Fn или можете да изберете Edit и Start Dictation на диктовка от което и да е приложение, отворено в момента.

Когато става въпрос за Windows, функцията за диктовка се настройва чрез Ease of Access и след това Speech in Settings (щракнете върху иконата за настройки от Start менюто, за да я намерите). След това просто трябва да натиснете Win + H винаги, когато искате да диктувате някакъв текст, вместо да го въвеждате.